تبلیغات
تاریخ : 29 اسفند 1389 17:28
نویسنده : carland
نظرات : 0

مجله خودرویاب در شماره 10 خود مقایسه کاملی بین دو خودرو داخلی محبوب یعنی سمند ال ایکس و تندر L90 انجام داده است که در ادامه بصورت خلاصه و گزیده تقدیم می گردد. این مقایسه با نام ” آیا اسب غیر اصیل ایرانی بر تندر غربی ها می تازد ” منتشر گردیده است.

فاکتورهای انتخاب این خودروها برای خریدار ایرانی تقریباً مشابه می باشد که عبارتند از یک خودرو خانوادگی، جادار و صندوقدار، با هزینه های معقول نگهداری و امکانات قابل قبول.

سمند بهتر است یا تندر؟

نمای ظاهری:

ظاهر سمند LX قدیمی تر و کلاسیک تر می باشد و در طول دوره تولید به پختگی مناسبی رسیده است و اینک سمند LX سال بعنوان میوه نهایی این طرح می باشد که ترکیبی از طرحهای آئودی و بی ام و می باشد. در سوی دیگر رقابت تندر L90 بواسطه طراحی جدیدتر خود نامانوس و نا آشنا بنظر می رسد. طراحی حجمهای خودرو تندر با یکدیگر هماهنگ نبوده  و نافرم می نماید.

در قسمت داخل اطاق فضای رنو لوگان بدور از هرگونه هیجان و کاملاً ساده می باشد. در حالیکه سمند از طراحی به مراتب بهتری سود می جوید. یکی از مشکلات سمند اندازه بزرگ داشبورد آن و همچنین ستون های A خودرو می باشد که بعلت پهن بودن دید راننده را محدود می نماید. در مورد تندر نیز سبک قرارگیری راننده پشت فرمان آن هنوز جا نیافتاده است. و دید عقب نیز محدود می باشد.

مقایسه قوای محرکه و دینامیک خودروها:

موتور 16 سوپاپ خودرو تندر 90 با داشتن 105 اسب بخار قدرت و گیربکس 5 سرعته نرم و دقیق ظرف 10.2 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر می رسد و نهایت سرعت آن نیز 208 کیلومتر می باشد در حالیکه موتور سمند سال قدیمی تر بوده و تنها 8 سوپاپ داشته و 100 اسب بخار نیرو تولید می نماید. شتاب آن 11.9 ثانیه و حداکثر سرعت آن نیز 211 کیلومتر بر ساعت می باشد. وزن تندر 90 حدود 105 کیلوگرم سبکتر بوده و به این دلیل پر شتابتر نیز می باشد.

در مورد ترمز، هر دوی این خودروها مجهز به ترمزهای ضد قفل ABS هستند که در سمند عملکرد آن با تاخیر اندکی همراه بود و این بدلیل قدیمی تر بودن تکنولوژی آن می باشد.

در مورد دینامیک خودروها در حرکتهای مارپیچ، سمند بدلیل وزن بیشتر و آیرودینامیک بهتر، عملکرد بهتری داشت و پایداری آن در مقایسه با تندر بالاتر بود.

هدایت خودرو تندر بواسطه کلاچ و گیربکس نرم، راحتتر از سمند می باشد. در مسیر های ناهموار نیز تحت رانندگی پرفشار و سخت، تندر 90 از سمند پیشی می گیرد و عملکرد بهتری ارائه می کند. در قسمت تعلیق و فنربندی هر دو خودرو مشابه بوده و تنها در قسمت عقب برتری با تندر است.

ایمنی:

ایمنی خودرو یکی از پارامترهای مهم در انتخاب خودرو می باشد. در خودرو تندر90 از دو کیسه هوا برای راننده و سرنشین استفاده شده است که این همان نقطه ضعف سمند می باشد که البته بیشتر بواسطه نوع طراحی داشبورد آن می باشد و قرار است در مدلهای جدید سورن این نقیصه برطرف گردد.

اما از سوی دیگر بدنه سمند از ورقهای قطورتری استفاده می کند که استحکام کلی بدنه را افزایش می دهد.

سایر نکات:

سمند از یک شبکه بزرگ خدمات پس از فروش بهره می گیرد و قطعات آن نیز به وفور در هر نقطه از کشور یافت می شوند. البته استاندارهای جهانی خدمات پس از فروش بسیار با آنچه ایران خودرو ارائه می کند فاصله دارند. در مقابل تندر 90 با مشکلات عدیده ای روبروست. مشکلاتی نظیر تحریم سازندگان و کمبود و گرانی قطعات.

نتیجه نهایی برعهده خوانندگان می باشد. سمند برای رقابت احتیاج به خون تازه ای دارد. در مورد تندر هم اگر طراحی آن مشکلات فعلی را نمی داشت، شاید فاتح بازارهای ایران می شد!

توجه: این مقاله برداشتی آزاد از مقاله مجله خودرویاب بود و اطلاعات و برداشتهای نگارنده نیز به آن افزوده شده بود. برای مطالعه اصل مقاله لطفاً به مجله خودرویاب شماره 10 مراجعه فرمایید.

..::منبع در ادامه مطلب درج شده است::..



نظرات : 0 | بازدید از پست : 0
تاریخ : 25 اسفند 1389 16:23
نویسنده : carland
نظرات : 3


پژو پارس ELX :

ایران خودرو پس از پارس معمولی که با استقبال خوبی مواجه شد ، دست به عرضه محدود پارسExec (اکثرا به عنوان خودرو های تشریفاتی دولت استفاده می شوند ) و پارس ELX زد تا بازار این خودرو محبوب را از دست ندهد و سهم خود را در بازار با پشتوانه پارس افزایش دهد . اما بر خلاف تصور ، این خودرو آن طور که باید و شاید ، نتوانست سهمی از بازار را به خود اختصاص دهد . پارس ELX نمونه پیشرفته تر و تجهیز شده پارس معمولی به حساب می آید و تغییراتی که روی این خودرو اعمال شده شامل موارد ایمنی ، فنی و رفاهی می شود .البته ظاهر این خودرو نیز دستخوش تغییراتی شده ولی تنها در حدی که از پارس معمولی قابل تشخیص باشد . از جمله تغییراتی که در پارس ELX صورت گرفته می توان به طرح جدید آینه های جانبی ،چراغ های دو رنگ عقب ، چراغ سوم خطر از نوع LED و رینگ های آلیاژی ۱۵ اینچی اشاره کرد .در کل پارس با توجه به گذشت حدود ۸ سال از ورودش به بازار از طرح های خاک خورده بازار به حساب می آید اما همچنان طرفداران خاص خود را دارد . تغییرات داخلی خودرو نیز شامل تغییر رنگ داشبورد از مشکی به کرم ، استفاده از طرح جدید غربیلک فرمان است.

 

امکانات در نظر گرفته برای این خودرو نیز شامل صندلی های برقی جلو که به سیستم سرمایشی و گرمایشی مجهزند ، کامپیوتر سفری و سیستم ایموبلایزر می شود . در بخش فنی نیز این خودرو از پیشرانه ۱٫۸ لیتری زانتیا بهره می برد که دارای ۱۶ سوپاپ بوده و توان تولید ۱۱۰ اسب بخار را داراست و مصرفی معادل ۸٫۵ لیتر در صد کیلومتر سیکل ترکیبی دارد . برای ایمنی این خودرو نیز ترمز های مجهز به سیستم ABS و EBD در نظر گرفته شده . اما سوال بزرگی که در مورد این خودرو مطرح است این است که چرا خودرویی با قیمت ۲۳٫۵۰۰ میلیون تومان به کیسه هوا مجهز نیست؟!

 

هیوندای ورنا اتوماتیک

هیوندای ورنا محصول سال ۲۰۰۰ کمپانی هیوندای کره که پس از قطع تولید دوو جایگزین مدل سی یلو در خطوط تولید کرمان موتور شد تنها خودرو با گیربکس اتومات در بازه ۲۰ تا ۲۵ میلیون تومان است .اگرچه این محصول در سایر کشور ها به طور کامل تغییر یافته اما کرمان موتور ترجیح داده ، تنها پیشرانه آن را از ۱۵۰۰ سی سی به ۱۶۰۰ سی سی تغییر دهد . ظاهر قدیمی ورنا توانایی جذب هر بیننده ای را ندارد اما سواری راحت و امکانات مناسب آن قابلیت پوشش دادن این ضعف ورنا را دارند . پیشرانه ۱٫۶ لیتری ورنا توانایی تولید ۱۰۵ اسب بخار را دارد که در مقایسه با سایر رقبای هم حجم خود توان مناسبی است و با مصرفی حدود ۷ لیتر ورنا را در زمره ی خودروهای کم مصرف بازار قرار می دهد .

 

علاوه بر سیستم تهویه ، گرم کن شیشه عقب ، شیشه های برقی و پروژکتور که در نمونه دستی نیز یافت می شود ، کیسه های دوگانه هوا برای سرنشینان جلو ، ترمز ضد قفل ABS و آینه های برقی نیز برای نمونه اتومات این خودرو در نظر گرفته شده است . در کل ورنا با گیربکس اتوماتیک در این بازه پوشش دهنده ی نیاز آن دسته از کسانی است که به دنبال یک رانندگی راحت و کم دردسر در شهر های پرترافیک هستند .

 

پروتون GEN2 دنده ای :

زاگرس خودرو پس از عرضه مدل ویرا در دو گونه سدان و لیفت بک برای حفظ بازار خود دست به ایجاد تنوع در محصولات زد و دو مدل GEN2 و IMPIAN را روانه بازار کرد که از این بین GEN2 با استقبال بهتری رو به رو بود و به همین منظور زاگرس خودرو دست به تولید آن در کشور زد . این لیفت بک مالزیایی از پیشرانه ای به حجم ۱٫۶ لیتر از نوع Campro بهره می برد که با کمک مهندسان لوتوس انگلستان طراحی و ساخته شده و توان تولید ۱۱۰ اسب بخار را داراست که مصرفی معادل ۷٫۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر سیکل ترکیبی دارد . GEN2 نسبت به سایر رقبای خود از ظاهری متفاوت و اسپرت تر بهره می برد که در ابتدای ورود عامل جذب قشر خاصی از جامعه به سمت خود شد ولی این جذابیت ظاهری دوام زیادی نداشت و GEN2خیلی زود رنگ کهنگی به خود گرفت . داخل GEN2 نیز مانند بیرون آن از فضایی اسپرت بهره می برد اما نکته قابل توجه کیفیت پایین مواد به کار رفته در آن است.این کیفیت پایین شامل رنگ خودرو نیز می شود که خیلی زود شفافیت و کیفیت اولیه خود را از دست می دهد و به شدت اسیب پذیر است . نکته حائز اهمیت دیگر که به خاطر اسپرت تر نشان دادن فضای کابین است نبود فضای کافی برای قرار دادن اشیا در داخل داشبورد است که نداشتن دریچه برای این بخش در بهم ریخته نشان دادن خودرو کمک شایانی می کند .

 

GEN2 از کیسه های دوگانه هوا برای سرنشینان جلو بهره می برد و ترمز های آن به سیستم های ABS و EBD مجهزند که عملکرد خوبی نیز دارند و رانندگی مطمئنی را در پیش رو شما قرار می دهد . GEN2 مدل دنده ای هم اکنون در بازار با قیمت ۲۵٫۱۰۰ معامله می شود که به خاطر نزدیک بودن آن به بازه ۲۰ تا ۲۵ میلیون آن را در این رده قرار دادیم.

 

رنو مگان ۱۶۰۰ :

 

رنو مگان ساخت پارس خودرو که چند سالی است در بازار عرضه می شود از پیشرانه ای به حجم ۱۶۰۰ سی سی بهره می برد که توانایی تولید ۱۱۵ اسب بخار را در ۶۰۰۰ دور در دقیقه داراست و این قابلیت را دارد که طی مدت ۱۱ ثانیه از سرعت ۰ به ۱۰۰ برسد . این خودرو در حالت عادی و در سربالایی ها عملکرد خوبی را از خود نشان می دهد اما در صورت روشن بودن کولر در سر بالایی دچار افت توان چشمگیری می شود که برای چنین خودرویی دور از انتظار است .مگان در صد کیلومتر سیکل ترکیبی مصرفی معادل ۸ لیتر دارد .این خودرو در بحث ایمنی ترمز ها از سیستم ضد قفل و توزیع الکترونیک نیروی ترمز در چرخ بهره می برد که از عملکرد خیلی خوبی نیز برخوردار است همچنین برای این خودرو ۲ کیسه ایمنی هوا در نظر گرفته شده که باعث شده این خودرو ۵ ستاره ایمنی را از موسسه EURO N CAP دریافت کند .رنومگان از امکاناتی نظیر سیستم ورود بدون کلید ، سنسور اتوماتیک روشنایی چراغ های جلو ، استارت کارتی ، کامپیوتر سفری و فرمان الکتریکی سود می برد .

 

مانند خیلی از خودروهای بازار داخل رنو مگان نیز در زادگاهش جای خود را به نسل بعدی داده اما همچنان در ایران در حال تولید است و به زودی گونه ۲۰۰۰ سی سی با گیربکس اتومات آن نیز روی خط تولید پارس خودرو می رود . این خودرو هم اکنون در بازار با قیمتی حدود ۲۴ میلیون معامله می شود.

 

هیوندای آوانته دنده ای :

 

آوانته ، کره ای دیگری است که در کرمان موتور تولید می شود و در این باز قرار می گیرد . این خودرو نیز مانند ورنا و مگان در کشور های دیگر جای خود را به نسل بعدی داده و همچنان در ایران در حال تولید است .طراحی بدنه این خودرو را می توام محافظه کارانه خواند و در نگاه اول ممکن است به دور از هرگونه جذابیت به نظر برسد اما به مرور زمان طراحی آن عادی می شود . اتاق خودرو با استفاده از پلاستیک خشک و تودوزی خاکستری تزیین شده و در طراحی آن سعی شده تا از حداکثر فضا استفاده شود .دو جالیوانی برای سرنشینان عقب که در زیر صندلی تعبیه شده ، گیره های نگه دا رنده کیسه یا رخت آویز در پشت صندلی ها ، جای عینک و …. که هرچند ساده و کم هزینه اند اما کاربرد فراوانی دارند.

 

آوانته از پیشرانه ای به حجم ۲ لیتر سود می برد که توان تولید ۱۴۰ اسب بخار قدرت را دارد و مصرفی حدود ۸ لیتر در سیکل ترکیبی ارائه میکند . آوانته از ترمز های خنک شونده و ABS استفاده می کند.همچنین این خودرو مجهز به کیسه های دوگانه هوا برای سرنشینان جلو است که در سمت شاگرد مجهز به سنسوری است که که برای وزن بالای ۱۰ کیلوگرم فعال می شود .هم اکنون این خودرو در بازار با قیمتی حدود ۲۴٫۹۰۰ معامله می شود.

 

         



نظرات : 3 | بازدید از پست : 0
 

 


آخرین مطالب
 
با تشکر از بازدید شما...برای بهتر شدن سرزمین ماشین پیشنهادات و انتقادات خود را با ما در میان بگذارید...
اگر تمایل به همکاری در سرزمین ماشین دارید از طریق ایمیل زیر مطرح کنید...
poya0098@yahoo.com
با تشکر